Categorieën
Artikel

Kwaliteit moet je managen

Wij gaan voor kwaliteit! Het is een makkelijke uitspraak waar je het niet mee oneens kunt zijn. Maar wat zeggen we daarmee eigenlijk?

Zonder helder beeld bij wélke kwaliteit er wordt bedoeld, kunnen we daar met elkaar ook niet op managen. Want in alle discussies over wel of geen manager, blijft overeind staan dat er hoe dan ook iemand aan het managen is. Het werk moet immers gedaan worden. Of dit nu door een team gebeurt of door één manager. De vraag is dus niet zozeer óf er iemand gaat managen op kwaliteit, maar hóe je dat het beste doet.

Dit artikel behandelt de verschillende activiteiten die mensen kunnen ontplooien om kwaliteit te managen. Hieronder een aantal handreikingen die hierbij aan bod komen.

Acht handreikingen

  1. Expliciteer de activiteiten, zodat je weet waar je over praat.
  2. Werk op basis van betekenisgeving; stel (ver)oordelen zo lang mogelijk uit.
  3. Denk vanuit klanten, medewerkers én managers.
  4. Maak bij het organiseren van het werk gebruik van de kracht van teams – en dus van
    medewerkers.
  5. Betrek de klant frequent.
  6. Combineer leiderschap en lidmaatschap van managers.
  7. Organiseer de ontwikkeling van managers.
  8. Wees alert op verschillen in spreken en doen.

Meer lezen?

Download het volledige artikel hieronder.